Bilfag Trondheim

Da Bilfag Trondheim bestemte seg for å investere i EL-bilmodell for opplæring av lærlinger, var vi i dialog med flere leverandører. Autotec v/Caspar Hille presenterte sitt produkt med gode begrunnelser basert på egne erfaringer med elever og lærlinger fra skole og læretid. Vi vet alle at det kan være vanskelig å forstå elektriske kretser som er «usynlige». EL-bilmodellen kan «bremse ned» prosessene slik at man samtidig kan forklare det som skjer. 

Vi fikk god opplæring fra Caspar og har fortsatt tett oppfølging om vi trenger bistand.

Vi har også startet kurs for bransjen som stadig har etterspurt EL-Bilkurs. Et sitat fra en mekaniker fra merkeforhandler som hadde EL-Bilkurs fra sin importør fra før var:

«ahh, dette kurset burde vi fått før vi dro på «merkekurs», nå skjønner jeg mye mer hvordan systemene fungerer»

EL-bilmodellen er også et blikkfang på rekrutteringsmesser og som fungerer «ser ut som» en vanlig bil. Dette tror vi også er viktig slik at man ser sammenhengen med det som møter lærlingene/elevene og mekanikerne på verkstedet.

Vi er kjempefornøyd med vårt valg av læringsmodell.

  • Ole Johan Brovold
    Daglig leder
    Opplæringskontoret for Bilfag Trondheim

Bilfag Østfold

Bilfag Østfold har ca. 150 lærlinger og svært mange av disse er i bedrifter som har et stort innslag av elbiler. Vi har god digital kompetanse internt og ønsket å finne et egnet opplæringsverktøy for både elever på Vg2 kjøretøy og lærlinger. Vi lette etter noe som «så ut som en bil» og samtidig var åpen, der komponenter og forbindelsen mellom dem var tilgjengelig. Autotecs modell leverer på disse ønskene.

Vår erfaring etter å ha kjøpte den første modellen levert av Autotec er at den mobil, lett å flytte på, og et blikkfang på messer. Videre blir den brukt å våre kurs på el-bil. 

Det er vanskelig å komme unna at elektro og energilagring/ batterier blir å se i større grad i bilparken fremover.

Som opplæringskontor er det viktig at vi henger med i den teknologiske utviklingen, og er med på å utvikle dagens og framtidas fagarbeidere. Samtidig må vi være på et nivå der lærlingene kan «henge med». Modellen fra Autotec gir etter vårt syn mulighet for læring både for elever, lærlinger og for viderekomne, som for eksempel lærere.

  • Lasse Skjelbostad
    Daglig leder
    Opplæringskontoret for Bilfag Østfold